Allmänna villkor

Företagsinformation

Jakobssons Möbler AB

Nastagatan 8

SE-702 27 ÖREBRO
Telefon: 019-676 20 60
Bankgiro: 152-6482
Bank: Swedbank
Organisationsnummer: 556563-1594
E-mail: info@jakobssonsmobler.se

Köpvillkor

För att köpa en produkt i vår nätbutik måste du vara 18 år eller äldre.

Vi reserverar oss för eventuella ”tryckfel” i produktinformation och kataloger och för att produktbilder inte alltid exakt återger produkternas verkliga utseende. Hur färgen i bilder återges kan bero på vilken typ av bildskärm du har och vilka inställningar den har.  

priserna ingår moms med 25 procent. Vi förbehåller oss rätten att justera priser i förhållande till ändringar i valuta, skatt, avgifter eller liknande. Dessa prisjusteringar regleras omedelbart då vi anser det vara befogat. Vi reserverar oss även för eventuella felaktiga priser på grund av till exempel ”tryckfel

Jakobssons Möbler e-handel lämnar – i samband med att Kunden gör sin beställning på Webbplatsen – ett ordererkännande och så snart som möjligt därefter en orderbekräftelse med mer detaljerad information om leveranstider. En beställning kan endast bekräftas om Jakobssons Möbler e-handel kan fastställa Kundens uppgifter. Jakobssons Möbler uppmanar Kunden att spara orderbekräftelsen för eventuella kontakter med Jakobssons Möblers kundtjänst. 

Vid beställning av varor med olika leveranstider (från våra leverantörer) levererar vi dessa till dig vid ett tillfälle om skillnaden i leveranstid inte överstiger 4 veckor. I annat fall ingår delleverans.

Betalning & säkerhet

Kortbetalning

Vi samarbetar med Klarna, och accepterar Visa, Mastercard & American Express

 

Leveransvillkor

Hämta själv

Du kan välja att hämta dina varor själv på vårt lager under butikens öppettider. Vårt lager ligger i direkt anslutning till vår butik. Vi meddelar dig via e-post, sms eller telefon när dina varor finns klara för avhämtning. Vi har flera lånesläp som du kan låna gratis. Inga avgifter tillkommer när du hämtar själv.. Vid utlämningen krävs det att du kan uppvisa godkänd legitimation och/eller kvitto/bekräftelse på din order.

Postpaket vid webbköp

Mindre försändelser (kortare än 1,5 m och lättare än 20 kg) skickas som paket/brev med DHL och kan hämtas på närmaste utlämningsställe. Du får en avisering via SMS eller som avi när paketet finns redo för avhämtning. Kostnaden för detta leveranssätt är 99 kr.

Leverans inom vårat närområde (Riktnummer 019, 0150, 0151, 0581, 0582, 0583, 0584, 0585, 0586, 0587, 0589)

Vårt bekvämaste leveranssätt, oavsett om du handlar på nätet eller i butik. Hemleverans vardagar 9-17 med inbärning av två man samt uppackning och avemballering (vi tar också med emballaget). Montering ingår i vissa fall, t ex montering av gavel på säng eller ben på soffor och matbord. Utemöbler och våningssängar monteras aldrig. Vi tar kontakt med dig så fort dina varor finns klara för leverans och bokar en tid som passar dig. Det sker antingen via e-post, sms eller telefon. Pris för hemleverans är 695 kr.

Frakt och leverans övriga Sverige

Större försändelser levereras med DHL hem till dig, oftast förankrat på en lastpall. Om du vid köptillfället valt alternativet "Frakt" så levereras försändelsen till tomtgräns eller trappuppgångsdörr, förutsatt att lastbil kan ta sig dit. Inbärning, montering, avemballering och bortforsling av emballage ingår som regel inte. Leveransen telefonaviseras till något av de telefonnummer du angivit , tidsbokas och levereras till dig vardagar kl. 8-16. På vissa orter är leveranstiden mer flexibel och detta kan du få närmare besked om i samband med att DHL kontaktar dig. Pris för denna hemleverans är 695 kr

Vid leverans av vissa varor kan leverans ske direkt från tillverkaren hem till dig, på annat sätt än ovan. Om så är fallet meddelar vi dig självfallet om detta så fort som möjligt.

Din leverans ordnar vi alltid så snabbt som möjligt, om inget annat är överenskommet. Många av våra varor finns på vårt lager för omgående leverans. Beställningsvaror beställs från våra leverantörer och tillverkas efter dina önskemål, leveranstiden för dessa möbler varierar. För dagsaktuell leveranstid på just din vara, kontakta oss på 019-676 20 60

Vid beställning av varor med olika leveranstider (från våra leverantörer) levererar vi dessa till dig vid ett tillfälle om skillnaden i leveranstid inte överstiger 4 veckor. I annat fall ingår delleverans.

Rea/fyndvaror samt utställningsmöbler säljs till hämtpris och frakt av dessa varor kan ordnas mot en kostnad. Jakobssons Möbler förbehåller sig rätten att välja lämpligt leveranssätt.

I Sverige sker transporterna med DHL. Leveransavisering sker med sms eller telefon för bokning av leveransfönster. Avisering till mottagaren sker 30 min före leverans. ID-kontroll av mottagare sker. I tjänsten ingår ett (1) leveransförsök enl. överenskommen tid. Är mottagaren trots detta inte anträffbar på överenskommen tid för att motta sin leverans kan ny leveranstid avtalas mot en tillkommande fraktavgift på 595 kr.


Samtliga priser är baserade på transport till landfasta destinationer. Exempelvis så ingår inte båtavgifter och vidare leverans från båt utan detta får arrangeras och bekostas av mottagaren. Trafikverkets färjor anses som farbar väg. Om 
Jakobssons Möbler måste erlägga någon form av avgift i samband med färjetransport så kommer denna att vidare debiteras kunden.

Med montering avses alla möbler som inte ska tak- eller väggmonteras (vi monterar t.ex. inte ihop dina Stringkomponenter eller fäster din lampa i taket). Belysningsarmaturer levereras alltid omonterade pga. att de skyddas bättre under leveransen i sitt originalemballage. Takkontakt och ljuskällor ingår oftast inte. Vi rekommenderar behörig elektriker för elinstallationer.

Fraktkostnader Europa

Fraktkostnaderna varierar beroende på varans beskaffenhet, vikt, volym samt till vilket land inom Europa en försändelse ska. Vid leverans till Europa sker leverans vid ett tillfälle. Observera att det inte ingår inbärning eller omhändertagande av emballage vid utlandsleveranser. Kontakta oss på telefon 019-676 20 60 så hjälper vi dig med korrekta uppgifter.

Att tänka på vid mottagande av möbler

Vägen in till möbelns plats ska vara rensad så vi inte riskerar att riva ner lampor eller andra möbler. Vi tar inget ansvar för saker som står i vägen och går sönder. Platsen där möbeln ska stå ska var förberedd så att smidig utplacering kan ske. Observera att chaufförerna inte alltid har möjlighet att, av arbetsmiljöskäl, ta av sig skorna vid tunga lyft. Täck därför gärna över ditt golv om de är ömtåliga och fläckkänsliga.

Kontrollera att det är möjligt att frakta möbeln i hiss alternativt att det går att komma in via dörrar och trapphus. Vintertid är det viktigt att väg/gång in till huset är framkomlig och isfri. Vägen fram till leveransadressen ska vara farbar och framkomlig.

Delleverans (tilläggstjänst)

Har du beställt varor med olika leveranstider (inom intervallet 1-4 veckor) kan du mot en avgift på 595 kr få en delleverans.

Leveransförseningar

Om leveransförseningar eller avvikelse uppstår utifrån din preliminära leveransvecka meddelar vi dig via e-post eller telefon. Vi förbehåller oss rätten att friskriva oss från alla ersättningskrav till kund gällande leveransförseningar.

Har du frågor om din leverans?

Kontakta oss på telefon 019-676 20 60 eller via e-post till info@jakobssonsmobler.se.

Företagskunder

Vi förbehåller oss rätten att att kräva full förskottsbetalning av företagskunder. Nya företagskunder erlägger alltid full förskottsbetalning. Betalningsvillkor 10 dagar.

Kredit/Delbetalning med 0 % kapitalränta

Reklamationer

Vid transportskador, se under rubriken Transportskador. Du har tre års reklamationsrätt, avseende produktfel, enligt konsumentköplagen. Den förutsätter att alla skötselråd följs och normal aktsamhet iakttagits. Underlätta gärna din reklamation genom att dokumentera ev. synliga skador/förändringar med bilder. Vid godkänd reklamation står Jakobssons Möbler för returfrakten. I de fall reklamation inte godkänns faktureras fraktkostnaden till dig som kund i efterhand. Anmälan av en reklamation mailas med bilder samt ordernummer till info@jakobssonsmobler.se.

Ångerrätt - distanshandel

Vid köp i vår webbutik eller via telefon gäller distanshandelslagen. Det innebär att du som kund har rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar efter det att du mottagit varan. Varan ska vara i lika gott skick som när du fick den, det vill säga oanvänd och oskadd. Originalemballage måste sparas och följa varan. När du utnyttjar ångerrätten står du som kund för returfrakten. Vid köp av en produkt som är specialbeställd/-tillverkad eller på annat sätt fått en tydlig personlig prägel för dig så gäller inte ångerrätten.

Avbeställning av order

Avbeställning kan ske mot ersättning av 10–100 procent av ordervärdet beroende på vara och tidpunkt.

Öppet köp/bytesrätt i butik

Vi erbjuder öppet köp och bytesrätt i 14 dagar på varor som du köper och tar med direkt från butik. Varan ska vara i lika gott skick som när du fick den, det vill säga oanvänd och oskadd. Originalemballage måste sparas och följa varan. Öppet köp/byte gäller inte rea-/fyndvaror. Vid köp av en produkt som är specialbeställd/-tillverkad eller på annat sätt fått en tydlig personlig prägel för dig så gäller inte öppet köp. Om öppet köp önskas för en bokad vara ska det avtalas i samband med beställningen och finnas noterat på kundordern/ordererkännandet.

Transportskador

Vid leverans skall godset alltid kontrolleras. Avvikelser (godsskada, emballageskada, saknat kolli) skall noteras på frakthandlingen/handscannern och signeras av chaufför och mottagare. Samma förfarande gäller vid hämtning av paket/gods hos paketombud/godsterminal. Anmälan skall omgående göras till vår kundtjänst på tel. 019-676 20 60 eller via e-post till info@jakobssonsmobler.se. Om skadan upptäcks vid uppackningen skall detta anmälas till kundtjänst senast inom 4 dagar från mottagandet. För en effektiv och snabb hantering av reklamationen bör digitala bilder på godsets emballage samt bilder på den skadade varan bifogas och skickas till info@jakobssonsmobler.se Observera att varorna inte får förflyttas eller användas innan reklamationsärendet är slutfört samt att emballaget sparas för ev. besiktning.

Personuppgifter & Sekretesspolicy

De person- och kontaktuppgifter du lämnar till oss i samband med köp eller annan kontakt hanteras med största respekt och i enlighet med Svenska Personuppgiftslagen (PUL). När du lägger en beställning hos oss godkänner du att vi använder och lagrar dina uppgifter i våra datasystem för att kunna fullfölja våra åtaganden gentemot dig. Det handlar t.ex. om att kunna leverera dina varor, leveransavisera men också om att informera dig om nyheter och erbjudanden.

Övrigt

Fakta- och prisuppgifter som förekommer i Jakobssons Möblers kommunikation lämnas med reservation för tryckfel, leverantörers prishöjningar samt för slutförsäljning. Fotografier som publiceras av Jakobssons Möblers har olika rättighetsinnehavare och vid önskemål om användning av dessa i andra sammanhang krävs en kontakt med oss. Tänk på att bilder inte alltid med exakthet återger produkternas verkliga utseende. Bildskärmsinställningar och trycktekniska variationer påverkar detta.